Prada ve vesmíru, F1 jako LEGO i olympijská kolekce. Podívejte se na nejlepší spolupráce roku 2024
Uplynulý rok přinesl unikátní projekty, ve kterých se střetla móda, sport, káva i inovace. Vybrali jsme deset spoluprací, které nás bavily nejvíc.
Když se spojí talentovaní lidé a ikonické značky, často vznikají produkty a projekty, které zaujmou celý svět a na které se čekají nekonečné fronty – ať už jde o udržitelné módní kousky, které mění pohled na recyklaci, nebo hravé spolupráce propojující oblasti sportu, módy i technologií. Vybrali jsme proto deset nejlepších kolaborací letošního roku.
Stanley x Starbucks
Výrobce lahví a termosek Stanley a řetězec kaváren Starbucks vytvořily letos další limitovanou edici termosek, která se stala okamžitým hitem. Růžová řada, uvedená na americký trh před Valentýnem, přitáhla pozornost nejen svým vzhledem, ale i omezeným počtem kusů. Lidé stáli dlouhé fronty a často si termosky pořizovali jen proto, aby je později prodávali za násobně vyšší cenu. Letos se virální senzace přesunula i do Česka, kde Starbucks poprvé nabídnul své exkluzivní spolupráce na místních pobočkách.
Jan Černý x ČOV x Alpine Pro
Letní olympiáda v Paříži nabídla nejen vrcholné sportovní výkony, ale i unikátní módní kousky. Česká delegace se na slavnostním zahájení představila v kolekci navržené Janem Černým ve spolupráci s Českým olympijským výborem a Alpine Pro. Kolekce, která kombinovala moderní design s českými národními prvky, vzbudila pozornost nejen doma, ale i v zahraničí, kde se nakonec stala jednou z nejlépe hodnocených. Nejvýraznějším kusem z české skříně byl pak plášť, který měl volně navazovat na tradici francouzského baloňáku.
Steve Aoki x IQOS
Steve Aoki, známý DJ a producent, se letos spojil se značkou IQOS a výsledkem byla limitovaná edice zimních bund vyrobených z recyklovaných tabákových náplní. Na jejich vzniku se přitom podílela i česká společnost Lavaris, která zpracovala použitý acetát celulózy do materiálu pro výplň bundy. Každá z tisícovky ručně očíslovaných bund pak byla příkladem toho, jak lze odpad přeměnit na módní produkt s ekologickým přesahem.
Jiří Procházka x Botas
Jiří Procházka, český bojovník UFC, a značka Botas ukázali, jak může spojení sportu a tradiční české výroby vypadat. Botas, která prošla revitalizací pod vedením Vasky, vytvořila unikátní edici tenisek inspirovanou životní filozofií a kariérou Procházky. Boty navíc nejsou jen stylovým doplňkem, ale zároveň slouží i jako vstupenka na exkluzivní setkání s bojovníkem. Procházka si letos střihnul ještě jednu ikonickou spolupráci – reklamní spot s Dwaynem „The Rockem“ Johnsonem, který nasbíral desítky milionů zhlédnutí.
LEGO x F1
LEGO pokračuje ve své tradici ikonických partnerství a letos se proto spojilo s formulí 1, aby vytvořilo exkluzivní kolekci stavebnic pro fanoušky motorsportu. Sety, které byly představené před listopadovou Velkou cenou v Las Vegas, zahrnují detailní modely monopostů a dalších závodních prvků. Kromě F1 letos LEGO spolupracovalo také třeba s Pharellem Williamsem na projektu Na Měsíc, který zahrnoval stavebnici i animovaný film.
Google x Samsung
Technologické giganty Google a Samsung letos spojily síly a představily světu nový headset pro virtuální a rozšířenou realitu, který funguje na operačním systému Android XR. Zařízení, známé jako Project Mohan, nabízí technologii, která zahrnuje ovládání skrze gesta rukou nebo pohyby očí. Zároveň nabízí plynulé přepínání mezi rozšířenou a virtuální realitou a jeho design se vyrovná i těm nejlepším produktům na trhu, jako je Apple Vision Pro.
Kaufland x Liběna Rochová
Kaufland oslavil 25 let na českém trhu originálně – vytvořením kolekce oblečení pro své zaměstnance ve spolupráci s módní návrhářkou Liběnou Rochovou a studenty UMPRUM pod jejím vedením. Kolekce K-Look zahrnuje volnočasové oblečení inspirované firemním logem, ale překvapuje i moderním designem, který beze sporu překračuje hranice běžného firemního merche. Kaufland navíc do kolekce začlenil i charitativní prvek – část výtěžku z prodeje putovala totiž na podporu organizace Debra ČR. Kolekce byla pak s úspěchem prezentována na Designbloku, kde získala uznání za spojení funkčnosti, udržitelnosti a estetiky.
Prada x Axiom Space
Spojení módní značky Prada a společnosti Axiom Space bylo jedním z těch, které vyvolalo nemalé překvapení. Pro posádku mise Artemis III, která má za cíl přistání na Měsíci, totiž společně vytvořily stylové a funkční skafandry. Futuristické obleky v sobě kombinují prvky ikonické linie Prada Linea Rossa s pokročilými technologiemi ochrany před extrémními podmínkami vesmíru. Vizuálně výrazné detaily, jako červené linie a šedé záplaty, zároveň dodávají skafandrům nejen estetiku, ale i praktickou hodnotu.
The North Face x Skims
Americká celebrita, influencerka a podnikatelka Kim Kardashian vstoupila se svou značkou Skims do světa sportovní módy a spojila se s ikonickou značkou The North Face. Výsledkem je zimní kolekce, která spojuje inovativní materiály se stylovým a minimalistickým designem Skims. Produkty, zahrnující například prošívané bundy, funkční kombinézy a doplňky, byly navrženy pro využití jak na svazích, tak mimo ně.
Chamberlain Coffee x 818
Influencerka a podnikatelka Emma Chamberlain a modelka Kendall Jenner spojily své značky, Chamberlain Coffee a 818 Tequila, aby vytvořily limitovanou edici sad na výrobu espresso martini. Ty zahrnují cold brew sáčky s příchutí Candied Pecan, inspirovanou tequilou 818 Reposado, která do kávy přináší tóny karamelu a oříšků. V balíčku se ale nachází i samotný koktejlový shaker a martini sklenice, které umožňují jednoduchou přípravu nápojů doma. Jediné, co chybí, je tequila.