Spása, nebo nezdravé lákadlo pro mladé? Vstup fast foodu Popeyes do Česka rozvířil debaty

Příští rok se má na český trh dostat jedna z nejoblíbenějších fastfoodových sítí. „Má šanci uspět,“ říká šéf České asociace franšízingu.

Filip HouskaFilip Houska

Logo amerického fast foodu Popeyes

Chystaný vstup amerického řetězce s rychlým občerstvením Popeyes vyvolal velkou debatu. Zatímco jedni byli nadšeni z příchodu dalšího známého fast foodu, který doplní možná už sterilní trio McDonald’s–KFC–Burger King, druzí se nemohli smířit s tím, že na tuzemském trhu znovu posílí oblast s rychlým, kalorickým a nepříliš zdravým jídlem. Fast food je ale v Česku stále oblíbený a Popeyes by z toho mohlo těžit. Jednoduché to ale mít nebude.

Až čtvrtina Čechů. Tolik lidí se podle předloňského průzkumu agentury Nielsen Admosphere v řetězcích s rychlým občerstvení stravuje několikrát měsíčně. A pouze třináct procent tuzemské populace fast foody vůbec nenavštěvuje. Ačkoliv se čísla v průběhu let vyvíjí, myšlenka najíst se za pár minut a za relativně příznivou cenu je mezi Čechy stále populární.

Na vrcholu oblíbenosti se drží McDonald’s, který jen za loňský rok utržil v Česku téměř sedm miliard. Silné postavení ale má i KFC – a početnou základnu zákazníků čítá také Burger King. Všechny tři sítě jsou ze Spojených států, místa, které koncept rychlého občerstvení proslavilo po celém světě. Tam působí desítky dalších podobných podniků, do Česka se ale moc nehrnou.

„Expanze v Česku není jednoduchá,“ říká pro CzechCrunch Jan Gonda, šéf České asociace franšízingu, formátu, který je pro provoz fastfoodových podniků typický. „Finanční i jiné požadavky zahraničních franšízorů jsou na franšízového příjemce v Česku sice stejné jako v jiných zemích Evropy, ovšem kupní síla obyvatelstva a kapitálové možnosti firem jsou zde omezené,“ doplňuje.

Před touto otázkou nyní stojí i společnost Rex Concepts CEE, která z role hlavního franšízanta přivede na český trh několik restaurací známého – a velmi populárního – amerického řetězce Popeyes. Ten by měl konkurovat především KFC, jelikož se jeho sortiment skládá především ze smažených kuřecích jídel, ale uzmout by si mohl i zákazníky McDonald’s, potažmo Burger Kingu.

„Minimálně ve Spojených státech je Popeyes velice známý a je na úrovni ostatních velkých řetězců, které fungují i tady. Plány Popeyes, respektive Rex Concepts CEE, se zdají ambiciózní, takže očekávám, že se uchytí. Hlavní franšízant ale bude muset mít dostatek trpělivosti, kvalitní know-how a hlavně kapitál na expanzi. Jinak bude rozšíření složitější,“ doplňuje Gonda.

Klíčovým aspektem pro úspěch může být také fakt, kdo za Rex Concepts CEE stojí. Firma totiž patří investičnímu holdingu McWin, za nímž je Henry McGovern. Ten je ve světě známý jako zakladatel a bývalý dlouholetý šéf španělské společnosti AmRest, která do střední Evropy přivedla značky jako KFC, Burger King, Pizza Hut nebo Starbucks.

O vstupu Popeyes do Česka se toho na druhou stranu ale moc neví. Značka, která vznikla v americkém státě Lousiana v roce 1972 coby přímá konkurence „proklatě dobrého kuřete“, se má na tuzemský trh dostat příští rok, přesný termín (ani počet poboček) je ale zatím neznámý. Spolu s tím bude chtít Rex Concepts CEE rozšířit i restaurace Burger Kingu, na které má teď ve střední Evropě licenci.

„Ať bude doba jakákoliv, vždy se lidé pracující v kancelářích a studenti budou muset stravovat. A protože ne všichni mají čas chodit do restaurací, možnost rychlého občerstvení bude stále využívána. Myslím, že hlavně mladí lidé mají systém fast foodu rádi, což mu dodává na síle. Ostatně stačí navštívit obchodní centra,“ dodává Gonda v reakci na možnou oblibu Popeyes v Česku.

Zpráva o vstupu mimo jiné vyvolala reakce nejen ohledně toho, jak moc zdraví nevhodné fast foody jsou, ale také ohledně dalších zahraničních značek s rychlým občerstvením, které by si v Česku zasloužily být. Často se skloňuje americká síť Five Guys, proslavená pro své hamburgery, řetězec Chipotle, který nabízí fúzi americké a mexické kuchyně, nebo třeba Wendy’s.