Tesla spustila očekávané robotaxi. Řídí se samo, jízda vyjde na stovku, ale zatím ho musí hlídat člověk

Bez řidiče, ale zato s playlistem. První pasažéři si zkoušejí, jak chutná budoucnost podle Elona Muska.

David ZlomekDavid Zlomek

tesla-robotaxi1

Foto: Tesla

Tesla Model Y jako robotaxi

0Zobrazit komentáře

„Je to jako Pokémon GO, ale lovíme robotaxíky.“ Věta, kterou o víkendu napsal jeden z nadšených fanoušků nově spuštěné služby Tesla Robotaxi v americkém Austinu, je možná výstižnější, než vůbec tušil. Ve městě, kam Elon Musk přesunul sídlo své automobilky a odkud sní o autonomní revoluci, se lidé v neděli poprvé svezli v samořízené Tesle. Jen to zatím má pár háčků.

Prvním z nich je fakt, že to nebyl úplně ten „sci-fi moment“, který Musk léta sliboval. Ve voze sice skutečně neseděl řidič, ale zato tam byl zaměstnanec automobilky, připravený v případě potřeby zasáhnout pomocí bezpečnostního systému, který umožňuje okamžité nouzové zastavení vozidla. Druhým je, že šlo o velmi limitovaný provoz. Doslova se jednalo o pár vozů Modelu Y v malé oblasti v centru Austinu a vybrané uživatele, kterými byli vesměs fanoušci značky nebo influenceři.

Tesla na rozdíl od konkurence sází pouze na kamery a software, nemá tedy radar ani lidar. Auto vnímá okolí pomocí osmi kamer, které snímají prostor podobně jako lidské oči, a obraz následně vyhodnocuje síť. Tento přístup má být levnější a snadněji rozšiřitelný, zároveň ale bývá považován za méně spolehlivý ve složitějších podmínkách. Nejrozšířenější alternativní systém kombinuje kamery s radary a lidarem, laserovým senzorem, který vytváří přesný 3D obraz okolí bez ohledu na světlo nebo počasí. Právě tato robustnější technologie umožňuje těmto vozům jezdit zcela bez lidského dohledu.

A právě kvůli tomu, že Tesla spoléhá pouze na kamery, jsou její robotaxi zatím výrazně omezené. Nebudou jezdit za špatného počasí, vyhýbají se složitým křižovatkám a raději se drží osvědčeného a zmapovaného území s pevně danými hranicemi, provozní doba je pak mezi šestou ráno a půlnocí. To znamená, že auto je schopné jezdit pouze na trasách, které Tesla dopředu digitálně zmapovala a v nichž systém očekává předvídatelné chování.

Zákazníci, kteří byli pozváni do pilotního testování, si robovozy přivolali pomocí nové aplikace. V autě je přivítal vlastní účet včetně připojených playlistů ze Spotify. Po stisku tlačítka „Start ride“ se vůz rozjel. Většina jízd prý proběhla hladce, v rychlostech okolo 40 km/h a podle prvních reakcí jako běžné taxi. „Byla to naprosto hladká jízda, prostě jako v Tesle. Jen se vezete, není tam řidič, žádné drama,“ řekl Farzad, jeden z prvních uživatelů služby Robotaxi.

byd

Přečtěte si takéTesla sesazena. Evropu ovládla čínská BYDTesla v Evropě poprvé dvojkou. Nejvíc elektroaut ze všech tu prodala automobilka z Číny

Někteří si ale stěžovali, že vozy je nevyzvedly přesně, že připojení s operátory, kteří mají na dálku pomoci, pokud se něco pokazí, trvalo dlouho a že vše působí spíš jako větší test než ostrý provoz. Fakticky jde o veřejně dostupnou službu, ale spuštěnou v omezeném režimu, tedy o jakousi kombinaci ostrého provozu a pilotního testu.

Cenovka za jízdu je jednotná, a sice 4,20 dolaru (zhruba 91 korun). Elon Musk ji prý zvolil schválně jako narážku na svou oblíbenou knihu Stopařův průvodce po Galaxii, v níž číslo 42 symbolizuje odpověď na základní otázku života, vesmíru a vůbec.

Tesla věří, že právě robotaxi služby jsou tím, co firmu vynese zpátky na výsluní. Musk autonomní řízení dlouhodobě považuje za jeden z pilířů značky a počítá s tím, že právě to může výrazně zvýšit hodnotu firmy – a to možná až o několik bilionů dolarů. Až 90 % příjmů by do pár let nemělo pocházet z prodeje aut, ale právě z provozu autonomní flotily.

Jenže od vize k realitě vede dlouhá cesta. Zatímco konkurent Waymo od Googlu má více než 1 500 plně autonomních vozů ve čtyřech amerických městech a týdně odbaví přes 250 tisíc jízd, Tesla právě nasadila necelé dvě desítky aut. A s člověkem uvnitř.

Zároveň čelí vyšetřování amerického úřadu NHTSA, který zkoumá, zda kamerový systém Tesly není náchylný k selhání za špatné viditelnosti. Toto vyšetřování, které se rozjelo už v květnu, získalo na důležitosti právě kvůli ostrému spuštění služby. V Texasu přitom vstoupí v platnost přísnější pravidla až v září a skupina demokratických zákonodárců Teslu vyzvala, aby s provozem zatím počkala.

Přesto se jedná o velký technologický okamžik. Tesla totiž tímto vstoupila do bitvy, která může předefinovat, jak vnímáme mobilitu nebo vlastnictví auta. Zároveň jde o pokus o povzbuzení pro fimu, automobilka totiž čelí zpomalujícím prodejům a ochlazení zájmu zákazníků.