Rok 2017 Elona Muska: 18 misí SpaceX, 3 nové vozy Tesla a revoluce ve stavbě tunelů
Šéf Tesly Elon Musk
Technologického génia Elona Muska už asi není třeba představovat. Zakladatel automobilky Tesla, vesmírného startupu SpaceX či vynálezce konceptu hyperloop, má za sebou dalších 365 dní, během kterých byly výsledky jeho práce opravdu vidět. I na CzechCrunchi jsme mu věnovali nemalé procento článků a tak zakončujeme letošní rok přehledem toho nejvýznamnějšího, co se během této doby v jeho projektech a firmách událo, povedlo, ale i nepovedlo.
Budování tunelů v novém kabátě
Jedna z nových identit, která se pod Muskovým jménem letos objevila, byla jasně nazvaná The Boring Company – firma, která si dala za cíl zrychlit a zmodernizovat stavbu tunelů, tedy infrastruktury, která by podle Muska měla ulehčit přeplněným městům, které jsou tvořeny pouze ulicemi na jedné úrovni.
První zprávy o novém projektu unikly na začátku března a když zhruba o dva měsíce později odhalil Musk více, svět překvapilo především zjištění, že auta by měla v tunelech jezdit na speciálních platformách a pod zem se dostávat na působivých výtazích.
Uběhly ale tři měsíce a Musk v tomto ohledu ukázal reálný postup. Svou funkční podobu měl výtah již v červenci, následující měsíc navíc firma získala povolení pro budování tříkilometrového tunelu pod Los Angeles. Z něho bylo v říjnu hotovo 152 metrů.
https://www.instagram.com/p/BW_-mlYAMrs/
Tunelem pod LA však věci teprve začínají a tak mnohem významnějším milníkem bylo získání povolení ke stavbě na trase New York – Washington. Zajímavé však je, že v tomto případě se Musk rozhodl pracovat s technologií hyperloop, nikoliv s výše zmíněnými výtahy, čímž výrazně rozšířil záběr celé The Boring Company.
Tři nové vozy Tesla a zprovozněná Gigafactory
Automobilka Tesla si za poslední rok připsala hned několik významných bodů. V první řadě hned ze začátku roku zprovoznila ve spolupráci s Panasonic část své nedokončené továrny Gigafactory u nevadského města Sparks, která měla především tvořit zásoby baterií pro Tesla Model 3.
Právě odhalení třetího modelu ve flotile Tesly bylo nejspíše nejočekávanější akcí Tesly tohoto roku a tak to, co bylo měsíce dopředu avizované, se 28. července stalo skutečností. Modelu 3, doposud nejlevnějšího ze tří vozů, se ten den dočkalo prvních 30 zákazníků a veřejnosti byly představeny kompletní parametry.
Následná masová produkce se však dostávala do skluzu, za třetí kvartál roku vyrobila Tesla jen necelé tři stovky Modelů 3 a tak Musk oznámil nečekaný záměr: otevřít továrnu v Šanghaji.
Další velké události přinesly poslední dva měsíce roku. 17. listopadu proběhl event, kde byl podle očekávání odhalen kamion Tesla Semi. Tento kolos s cenou startující na 150 tisících dolarech dokáže s plným čtyřicetitunovým nákladem ujet až 800 km na jedno nabití. Masová produkce začne sice až na začátku roku 2019, přesto si firmy jako Budweiser, Pepsi a UPS už přeobjednaly desítky až stovky kusů.
Pravdou je, že produkci kamionu Musk dříve naznačoval a vše prozradily již dopředu uniklé fotografie, ve stejný den však došlo i k odhalení nové verze sportovního vozu Roadster, se kterým Tesla takřka před deseti lety začínala. S tímto exkluzivním konceptem, který by měl silnice začít brázdit v roce 2020, hraje automobilka především na rychlost – z 0 na 100 za pouhé 1,9 sekundy.
Lety SpaceX se staly rutinou
Není to tak dávno, co celý svět s napětím sledoval každou misi startupu SpaceX, Muskovi se však během roku z jeho vesmírného byznysu podařilo udělat takřka rutinní záležitost. Se stoprocentní úspěšností podniklo SpaceX osmnáct různých misí, za rok 2016 jich přitom bylo jen devět, z toho jedna neúspěšná.
Jednalo se převážně o komerční kontrakty na vypouštění satelitů. Rakety Falcon 9 a lodě Dragon tak během roku vynesly na nižší orbit například čtyři desítky satelitů Iridium či další satelity společností Intelsat, Echostar či Koreasat. Nechyběly ani celkem tři mise pro NASA, při kterých Dragon vynesl materiál na Mezinárodní vesmírnou stanici.
Určitým milníkem pak byla mise SES-10, která se uskutečnila 30. března. Hlavním aktérem totiž byla již jednou použitá raketa Falcon 9, konkrétně ta, která se přibližně o rok dříve účastnila doplňovací mise CRS-8. Při červnové misi CRS-11 pak byla použita znovu jedna z lodí Dragon (na nové raketě Falcon 9), 15. prosince při misi CRS-13 ale už tvořily tandem použitá raketa Falcon 9 i použitý Dragon.
Již 5. ledna 2018 se podle serveru RocketWatch uskuteční další mise zvaná Zuma, později v lednu by pak měl přijít na řadu očekávaný první start rakety Falcon Heavy. Kuriózní je, že zátěž při této misi bude tvořit výše zmíněný Roadster umístěný uvnitř rakety.
V tomto ohledu se Musk drobně zpozdil – již v polovině roku 2016 tvrdil, že Falcon Heavy vzlétne v roce 2017. Přesné datum mise nebylo ještě stanoveno, podle snímků z 28. prosince však už raketa byla zkušebně postavena na odpalovací rampu na jihu Floridy.
Ukončení partnerství s Trumpem i nový startup Neuralink
Zní to až neskutečně, ale Elon Musk si kromě třech plně fungujících firem bere na ramena zátěž v podobě dalších vedlejších, neméně zajímavých aktivit. Jednou z takových byl i další postup ve firmě SolarCity, s níž se spojila Tesla a v říjnu 2016 představila za velkého ohlasu revoluční solární šindele.
Uběhl zhruba půlrok a světlo světa spatřil podobný produkt, solární panely s jednoduchým způsobem instalace, které jsou pochopitelně komfortnějším řeším pro ty, kteří již střechu nad hlavou mají. Mezitím však přicházely statisíce předobjednávek na původní solární šindele a tak Tesla již v květnu naplnila svou výrobní kapacitu a oznámila, že další zákazníci se své objednávky dočkají až příští rok.
Ač bez velkého rozruchu či detailů, Musk v březnu také spustil startup Neuralink, který by se zabývá oblastí umělé inteligence. Měl by se angažovat ve tvorbě technologie zvané “neural lace” umožňující do mozku dávat implantáty, které by v budoucnu byly schopné stahovat a nahrávat myšlenky.
Elon Musk se navíc definitivně distancoval od amerického prezidenta Donalda Trumpa a odešel z jeho poradenského týmu, ve kterém vydržel zhruba půl roku. Učinil tak po tom, co Trump oznámil, že Spojené státy nebudou nadále součástí Pařížské klimatické dohody. Jeho reakce se v technologické společnosti setkala s pozitivním ohlasem a na Twitteru si vyloužila přes 200 tisíc retweetů.
Foto: TED Conference / Flickr, Tesla, SpaceX