Na výsledky za těžký rok 2022 se čeká. Rok předtím Alza vygenerovala v čistém zisku 2,5 miliardy

Za rok 2021 e-shop utržil téměř 46 miliard korun. Loni pak prošel i výraznými personálními změnami, při nichž jeho vedení opustil Tomáš Havryluk.

Peter BrejčákPeter Brejčák

alza-cakovice

Foto: Alza

Pobočka Alza.cz v Praze Čakovicích, jejíž součástí je i AlzaDrive

0Zobrazit komentáře

Jednička tuzemské e-commerce tradičně své hospodářské výsledky komunikuje začátkem kalendářního roku, oficiální závěrky poskytující větší vhled do jejího byznysu ale publikuje s téměř ročním zpožděním. Zatímco tedy stále čekáme na data, jak se Alze dařilo loni, kdy obecně trh e-commerce v Česku poprvé ve své historii klesl, díky oficiální zprávě víme, v jaké kondici do nelehkého roku vstupovala.

Za rok 2021 Alza celkem dosáhla rekordního čistého obratu 45,9 miliardy korun, což byl meziroční růst o téměř dvacet procent. Během „covidových“ let 2020 a 2021 tak vyrostla jako za předchozích dvaadvacet let dohromady. Udržovala se přitom ve zdravé kondici, svůj čistý zisk 2,1 miliardy korun z roku 2020 navýšila na 2,5 miliardy za rok 2021.

Závěrka zároveň přináší i vhled do geografického rozložení byznysu e-commerce obra. V tuzemsku předloni Alza utržila celkem 32 miliard korun, zatímco ze zahraničí plynulo téměř 13,8 miliardy. Rok předtím byly její příjmy rozděleny v poměru 27,4 miliardy z domácího trhu a 10,9 miliardy z ostatních.

Rostoucí hospodářské ukazatele se podepsaly i na počtu zaměstnanců firmy, v závěru roku 2021 jich na hlavní pracovní poměr bylo o něco méně než 2 400, společně s dalšími externími spolupracovníky pak téměř 3 600. Meziročně tak došlo k navýšení o přibližně 800 lidí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V samotné Alze přitom loni došlo k několika významným změnám. V srpnu se objevily poněkud překvapivé zprávy o tom, že po patnácti letech z ní odchází Tomáš Havryluk, jenž byl dlouhodobě označován jako „dvojka“ firmy. Devět let totiž působil na pozici místopředsedy představenstva přímo pod zakladatelem Alešem Zavoralem, ke dvojici se pak v roce 2020 přidal ještě Petr Bena, jenž se do firmy podle svých slov dostal „jen tak“. Představenstvo následně loni rozšířili Jakub Krejčíř a Miroslav Köváry, další dva členové by měli ještě přibýt.

Během loňského roku došlo také k dalším změnám, po šesti letech například Alza ukončila „válku“ s Heurekou a s cenovým srovnávačem obnovila spolupráci. „Chceme zákazníkům umožnit, aby se o výhodnosti našich cen co nejsnáze přesvědčili. K tomu patří i cenové porovnání mezi různými obchody,“ komentoval tehdy Petr Bena, jenž v komentáři pro CzechCrunch nedávno upozorňoval také na to, že do platnosti vstoupila nová legislativa, která zpřísňuje pravidla, jak mají e-commerce hráči počítat slevy.

Do vedení Aukra vstupuje ostřílený e-commerce manažer. Má násobit loňské 4 miliardy v prodejích

Peter Topor střídá dosavadního CEO Jana Sadílka. Ten se posouvá do role marketingového ředitele a povede rozvoj největších kategorií Aukra.

Iva BrejlováIva Brejlová

Peter Topor

Foto: Pale Fire Capital

Peter Topor se postavil do vedení Aukra

0Zobrazit komentáře

Čtyři miliardy korun v obratu: číslo, kterého dosáhlo loni Aukro s prodeji použitého zboží na internetu. Je to růst z předchozích 3,3 miliardy a při pohledu na stav české e-commerce scény v Česku velmi dobrá zpráva. Přesto online tržiště použitého zboží chce svůj růst násobit. Pomoct mu s tím teď má Peter Topor, manažer hned z několika zajímavých e-commerce projektů. Na něm mimo jiné bude vedení nových rozvojových aktivit.

Ty nejosvědčenější, tedy segmenty starožitností a sběratelství, si pod sebou ponechává Jan Sadílek, který mu pozici CEO uvolnil. Z firmy ale neodchází, vedle vedení nejoblíbenějších sekcí přestupuje na pozici marketingového ředitele.

E-commerce si za poslední rok prošla zklamáním: z obrovského růstu pandemických let se vrátila do normálního světa spolu se svými zákazníky, kteří vyrazili nakupovat i mimo obrazovky monitorů. Zatímco celý sektor klesal, Aukro počítá s tím, že bude svůj růst násobit. A tak když loni do křesla generálního ředitele společnost jmenovala Jana Sadílka, hovořila o tom, že chce do čtyř let dosáhnout v obratu na 20 miliard korun.

Teď Pale Fire Capital, pod které Aukro spadá, hovoří spíš o mezikroku k tomuto cíli. Platforma v blíže neurčených nejbližších letech hledí na deset miliard. „Právě proto, abychom dokázali Aukro dostat do deseti a poté dvaceti miliard obratu prodaného zboží v dalších letech, bude se Honza Sadílek dále věnovat rozvoji sběratelství, umění a starožitností. A další nové rozvojové projekty v rámci Aukra povede Peter Topor,“ popisuje David Holý, partner Pale Fire Capital.

Jako nové projekty Aukro otevírá segment prodeje vráceného zboží z e-shopu, auto-moto či nemovitosti. Platforma má brzy vstoupit na Slovensko a následně do dalších zemí. „Jsme přesvědčeni, že cesta vede dalším posilováním týmu a úspěšnou implementací těchto projektů. Dvacet miliard zůstává naší metou. Kdy ji pokoříme, záleží i na celospolečenské situaci a vývoji e-commerce v Evropě,“ říká pro CzechCrunch Holý.

Topor má za sebou několik manažerských rolí (COO, CIO) ve společnostech Footshop nebo GymBeam, jako ředitel obchodního rozvoje měl na starosti mimo jiné přípravu expanze Shoptetu. V Aukru působí od ledna. Jeho úlohou bude pokračovat v nastavené strategii, zaměřit se má i na produktovou a geografickou expanzi.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

“Aukro patří mezi velmi úspěšné projekty v našem Pale Fire Capital portfoliu, za 2,5 roku se nám podařilo zdvojnásobit jeho obrat. Abychom dokázali v takovém růstu pokračovat, budeme spouštět více nových projektů a hledat další cesty k novým zákazníkům,“ říká Holý. Doplňuje, že silné kategorie sběratelství, starožitností a umění jsou kromě silné základny pro Aukro – tvoří přes 60 procent obratu firmy – také Sadílkovou vášní.

„Sadílek během svého působení výrazně posílil personální tým, společně v Aukru naškálovali IT, přinesli řadu prozákaznických řešení, zapracovali významně na bezpečnosti nejen samotné platformy. Dále zavedli plovoucí konec aukcí, zjednodušili přímé doručování přes Zásilkovnu a Balíkovny, které nyní využívá 60 procent prodejců, nákup skončených nabídek, rozšířili personalizované nabídky, představili nové kolekce aukcí, spustili úspěšnou TV kampaň Au/Wau nebo připravili expanzi na Slovensko,“ vyjmenovává jeho dosavadní působení Holý.

Aukro funguje od roku 2003, nyní eviduje přes 4,5 milionu registrovaných uživatelů. Obrat platformy v roce 2020 meziročně rostl skoro o třetinu na 3,3 miliardy korun. Jen za sběratelské a starožitné předměty na ní zákazníci utratili dvě miliardy.

startup-academy-1

Přečtěte si takéStartup Academy ukončila další běh. Vítěz pomáhá s napájenímPomáhají s nabíjením během vojenských operací. S produktem teď vyhráli Startup Academy od CzechCrunche

Pro Pale Fire Capital je prostředím, ve kterém se s byznysem našlo. Platforma je dokonce jedním ze vzorů pro Groupon, kde se česká skupina stala největším akcionářem. Americká společnost, kdysi průkopník v prostředí slevových portálů, dlouhodobě strmě padá. Pale Fire Capital připravili její ozdravnou kúru a na záchranu Grouponu vyslali českou spojku, ex-šéfku Slevomatu Marii Havlíčkovou.

Ta má kromě zkušeností ze Slevomatu v projektu uplatnit také strategie, které se vyplatily v Aukru. Pale Fire Capital do této společnosti vstoupilo rovněž ve chvíli, kdy se byznys propadal, zavedlo transformaci celé firmy a během krátké doby ji vrátilo do černých čísel.