PPF za půl miliardy koupila podíl ve Viaplay. Švédská streamovací služba byla vzorem pro její Voyo

Česká investiční skupina rozšiřuje svůj mediální záběr v Evropě. Tentokrát využila příležitosti ve Skandinávii.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

viaplay

Foto: Viaplay

Švédská streamovací služba Viaplay

0Zobrazit komentáře

„Nezastírám, že jsou pro nás inspirací,“ říkal letos v dubnu o skandinávské streamovací službě Viaplay Didier Stoessel. Ten působí jako investiční ředitel PPF a také šéf společnosti CME, která patří právě pod PPF a spadá do ní i česká televizní jednička Nova. Pod jeho dohledem tak v posledních letech roste také streamovací služba Voyo, která měla jen v Česku a na Slovensku na začátku roku půl milionu platících uživatelů. Při jejím rozvoji se manažeři inspirovali mimo jiné zmíněnou švédskou mediální společností Viaplay a nyní si s ní budou v rámci celé investiční skupiny ještě více nablízku.

PPF se rozhodla využít příležitosti na trhu a získala ve švédské mediální a streamovací společnosti Viaplay podíl ve výši 6,3 procenta, jak informovala koncem minulého týdne agentura Bloomberg. Jelikož nakoupila téměř pět milionů akcií, představuje hodnota jejího podílu v aktuálním přepočtu zhruba 500 milionů korun. Česká investiční skupina se tak stala jedním z největších akcionářů Viaplay.

O něco vyšší podíly drží švédské skupiny Nordea Investment Management a Handelsbanken Fonder a největším akcionářem je s více než dvanácti procenty francouzské Vivendi, respektive jeho mediální skupina Canal+ Group. Také ta nakoupila svůj podíl před několika dny. Jde o reakci na dění ve Viaplay, jehož akcie se od začátku června, kdy se obchodovaly na stockholmské burze za 225 švédských korun, propadly o závratných 78 procent až na současných zhruba 48 švédských korun. Jedna švédská koruna je při aktuálním kurzu zhruba dvě české koruny.

Právě na začátku června firma představila po neuspokojivých výsledcích nové plány, které obnášely mimo jiné odvolání výkonného ředitele i zrušení cílů na rok 2025. Jen ve druhém čtvrtletí totiž Viaplay prodělalo 6,55 miliardy švédských korun (13,5 miliardy korun) a muselo přehodnotit svou strategii. Před rokem bylo ve stejném období v zisku 175 milionů švédských korun, jak připomněl deník E15.

Viaplay původně plánovalo masivní expanzi na třináct trhů v Evropě a Severní Americe, ale nakonec se rozhodlo naopak některé zahraniční trhy opustit. Kvůli neuspokojivým finančním výsledkům navíc firma začala volat po prodeji a situace využilo jak francouzské Vivendi, tak česká PPF. Ta svou nejnovější mediální investici zatím oficiálně nekomentuje, ale s ohledem na její aktivity jinde nelze vyloučit, že by mohla v budoucnu další akcie Viaplay přikupovat. „Další vlajka na mapě skupiny PPF. Sice menší, ale přece,“ uvedl jen na Twitteru tiskový mluvčí PPF Leoš Rousek.

Mediální záběr PPF se tak dál rozšiřuje. Největším aktivem je v této oblasti mediální a zábavní společnost Central European Media Enterprises (CME), do níž spadá celkem 43 televizních kanálů v Česku, Chorvatsku, Bulharsku, Rumunsku, na Slovensku a ve Slovinsku včetně Novy či Markízy. Stále více investuje také do streamovací platformy Voyo, ze které chce udělat předního hráče v regionu. „Chceme být nejsledovanější platformou s lokálním obsahem. Taková je naše strategie,“ říkal letos v dubnu provozní ředitel CME Dušan Švalek.

didier

Přečtěte si takéVoyo chce milion klientů. I pak ale bude dvojka za NetflixemVoyo chce milion předplatitelů. I pak budeme dvojka za Netflixem, ale to nevadí, říká mediální šéf PPF

Navazoval tím na v úvodu zmíněná slova svého šéfa Didiera Stoessela o tom, že právě Viaplay je pro Voyo v mnoha ohledech inspirací. Ve Švédsku, Finsku, Norsku či Dánsku se totiž původem švédské streamovací službě daří šlapat na paty Netflixu. A PPF svou investicí potvrzuje větší zaměření na evropské trhy.

„Určitě se chceme soustředit především na Evropu. Nějakou část peněz budeme asi investovat také ve Spojených státech, ale nejdůležitější pro nás budou trhy Evropské unie,“ potvrdil v nedávno zveřejněné výroční zprávě PPF její výkonný ředitel Jiří Šmejc. Podíl ve Viaplay se přidává ke stále větší pozici PPF v německé mediální skupině ProsiebenSat.1, do které začala česká investiční skupina investovat začátkem letošního roku a aktuálně v ní drží podíl převyšující patnáct procent.

V ProSieben, kde je PPF druhým největším akcionářem po italské skupině MFE rodiny zesnulého miliardáře Silvia Berlusconiho, se chtějí Šmejc a spol. postavit do role aktivnějšího akcionáře, jak bývá v mnoha případech jejich zvykem. V polovině června PPF ve svém prohlášení přivítala rozhodnutí ProSiebenSat.1 Media navrhnout její představitelku Kláru Brachtlovou jako kandidátku do dozorčí rady ProSieben.