Allegro v Polsku i přes ochlazení trhu vyrostlo. Český Mall zůstal v miliardové ztrátě

Polský internetový hráč dál pracuje na tom, aby byznys skupiny Mall v Česku a dalších zemích ozdravil.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

mall-cz-holesovice

Foto: Mall

Sídlo Mall.cz v pražských Holešovicích

0Zobrazit komentáře

„Rok 2022 byl pro online obchodníky nepochybně jedním z nejnáročnějších v historii. Máme proto velikou radost, že můžeme říct, že pro Allegro to byl další rok růstu,“ oznámil při představování finančních výsledků výkonný ředitel polského internetového obra Roy Perticucci. Samotné Allegro dokázalo v objemu prodaného zboží meziročně vyrůst o více než čtvrtinu, zatím ho ale stále tíží česká část byznysu v podobě skupiny Mall. Ta je dlouhodobě prodělečná a také loni vykázala ztrátu atakující miliardu korun. Poláci usilovně pracují na tom, aby tento trend otočili.

Zdaleka nejdůležitější jsou pro Allegro stále jeho aktivity v Polsku, které tvoří přibližně 95 procent veškeré obchodní činnosti. Hrubý objem prodaného zboží (GMV) se v loňském roce vyšplhal v přepočtu na 247,7 miliardy korun, což představuje meziroční růst o 15,9 procenta. Na 33,3 miliardy korun vyrostly meziročně o 24,1 procenta tržby a upravený ukazatel EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů) se zastavil na úrovni 11,6 miliardy korun, meziročně o 16,11 procenta více. Allegro se rostoucími výsledky pochlubilo i přesto, že se v zemi koncem roku výrazně zpomalil růst celkových maloobchodních tržeb.

Poprvé se loni zastavil růst e-commerce trhu i v Česku, což se podepsalo také na byznysu Mall Group. Do ní vedle českých e-shopů patří také obchody v dalších zemích střední a východní Evropy a Allegro ji koupilo spolu s logistickou společností WeDo. Za loňský rok zaznamenal celý Mall propad ve všech klíčových ukazatelích. Hrubý objem obchodovaného zboží činil 19,6 miliardy korun, což je meziroční snížení o 6,3 procenta. Tržby byly 15 miliard korun, meziročně o 9,8 procenta méně, a upravený zisk EBITDA činil -988 milionů korun. U něj Allegro meziroční vývoj zatím nereportuje, ale provozní ztráta skupiny se roky předtím pohybovala kolem 500 až 800 milionů.

Konsolidované výsledky celé skupiny Allegro meziročně přesto vykazují výrazný růst. V rámci hrubého objemu zobchodovaného zboží o 23,2 procenta na 263,3 miliardy korun, v rámci tržeb o 68,2 procenta na 45,1 miliardy korun a upravený zisk EBITDA za loňský rok činil 10,8 miliardy korun, meziročně o 4,1 procenta více. „Splnili jsme všechna svá finanční očekávání pro rok 2022 a nyní se rychlým tempem blížíme k dalšímu cíli, kterým je uvedení našeho modelu tržiště na mezinárodní trh – počínaje letos Českem,“ uvedl k výsledkům šéf Allegra Roy Perticucci.

Polský internetový obr, jehož akcie po oznámení výsledků na varšavské burze vyskočily zhruba o sedm procent, i nadále pracuje na optimalizaci svého byznysu, nicméně u Mall to bude ještě nějakou dobu trvat. V prvním čtvrtletí letošního roku očekává, že GMV i tržby Mallu se nepatrně propadnou a také upravený zisk EBITDA bude dál záporný, dosáhnout by měl 75 až 80 milionů zlotých, tedy minus 380 až 400 milionů korun. Na konsolidované úrovni celé skupiny očekává v prvním kvartálu meziroční růst GMV o 20 až 21 procent a nárůst tržeb o 64 až 66 procent. Upravený zisk EBITDA má vyrůst o tři až šest procent.

kopie-navrhu-clanek-2360×1180-2

Přečtěte si takéMěli velké oči. Polské Allegro český Mall přeplatilo, říká analytikAllegro český Mall přeplatilo. Investoři v e-commerce si museli sundat růžové brýle, říká analytik

„V rámci celé skupiny se zároveň zaměřujeme na řízení kapitálu a nákladovou disciplínu, abychom mohli naše cíle financovat. Chceme být připraveni na to, až se makroekonomická situace zlepší, a využít naše know-how k vybudování a rozšíření ziskového tržiště. Jsme přesvědčeni, že nás klientská základna Mall na této cestě posune o pěkných pár let dopředu. Máme plán a správně nastavené priority, abychom byli dostatečně v kondici k dalšímu růstu,“ doplnil Perticucci. Allegro se pod jeho vedením soustředí na zavedení modelu tržiště zboží třetích stran v rámci Mall Group, které by mělo v Česku naplno odstartovat letos a postupně se rozšířit do dalších zemí střední a východní Evropy.

Právě pro posílení své pozice mimo domovské Polsko Allegro tuzemskou skupinu Mall Group kupovalo. Koncem loňského roku sice přiznalo, že původním akcionářům v podobě PPF, Daniela Křetínského s Patrikem Tkáčem a Rockaway Capital Jakuba Havrlanta zaplatilo příliš mnoho a z hodnoty skupiny odepsalo dvanáct miliard korun, pro jeho budoucnost na zahraničních trzích je ale i nadále klíčová. Zároveň stále pracuje na optimalizaci provozu, propustila čtyřicet procent IT oddělení Mallu a chystá se také na spuštění plánované platformy Allegro.cz, aby veškeré aktivity ještě více propojila.

Aktualizace 26. 5. 2023. V textu jsme opravili chybu ve výhledu výsledků divize Mall na další čtvrtletí, který by měl dosáhnout záporných, nikoliv kladných čísel.