Po krizovém módu jsme Groupon rozhýbali. Museli jsme ukázat, že nejsme jen najatí manažeři, říká Ryšánek
S kolegy z Pale Fire Capital zachraňoval Aukro, teď má jako technologický šéf další, o něco větší misi. Vojtěch Ryšánek pomáhá otáčet Groupon.
Vojtěch Ryšánek působí jako technologický ředitel Grouponu
Česká záchranná mise v Grouponu, kterou vede investiční skupina Pale Fire Capital v čele s Dušanem Šenkyplem, je komplexní a má jeden hlavní cíl: vrátit slevovému portálu, který už mnozí odepsali, zašlou slávu. Klíčové je, že v jádru je americký Groupon pořád hlavně technologická společnost, a proto se Šenkypl a spol. od svého nástupu do vedení firmy zaměřili právě na takzvaný technologický podvozek. Jeho inspekci a následnou opravu si vzal na starost Vojtěch Ryšánek, který už za sebou jeden podobný projekt měl. „Je to jako transformace Aukra, jen v mnohem větší škále,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch.
Vojtěch Ryšánek byl u toho, když investiční skupina Pale Fire Capital, jejímiž protagonisty jsou spolu s Dušanem Šenkyplem také Jan Barta či David Holý, vstoupila do Aukra. Také český aukční portál měl za sebou roky stagnace, ale díky nové strategii se podařilo klesající trajektorii otočit. Teď se o to stejné snaží Češi a Slováci v Grouponu, kde byla situace ještě více na pováženou. Šenkypl s Bartou ale do americké firmy poslali několik miliard korun, a tak spolu s novým managementem včetně Vojtěcha Ryšánka dělají vše pro to, aby ji uzdravili.
Kdy jste se poprvé dozvěděl o příběhu Grouponu a o tom, že do něj Dušan Šenkypl a spol. investují?
Zaregistroval jsem to prakticky hned na začátku, když se o to podělil Honza Barta na Twitteru (nyní X). Už tehdy jsem navíc působil v Aukru, takže jsem byl v ekosystému Pale Fire Capital. Zaujalo mě to a hned jsem si také nějaké akcie koupil.
Čeští investoři v Grouponu v čase
1/22: Čeští investoři sází na to, že pomohou oživit Groupon
6/22: Češi už nakoupili akcie Grouponu za 2,8 miliardy
11/22: Groupon dál padá k zemi. Čeští investoři v něm mají miliardy
11/22: Češi spouští velkou ozdravnou kúru Grouponu. Vzorem je Aukro i Slevomat
12/22: Pale Fire Capital vysílají na záchranu Grouponu ex-šéfku Slevomatu
3/23: Akcie Grouponu se propadly. Češi zatím tratí dvě miliardy korun
3/23: Pokus o záchranu Grouponu pokračuje. Šéfem firmy je nově Šenkypl
8/23: Češi otáčejí Grouponem, akcie za měsíc vyrostly o 50 %
Nakonec jste se stal jedním z prvních Čechů, kteří do Grouponu nastoupili, že?
Ano, jako první jsem byl do funkce oficiálně jmenován já, byť se mnou od začátku pracovala i třeba Marie Havlíčková, která nám nejprve pomáhala s transformací Aukra a pak šla řešit strategii Grouponu. Měla velké zkušenosti ze Slevomatu, který dělá podobný byznys. Moje cesta do Grouponu začala relativně nevinně. Dušan Šenkypl se mě zeptal, jestli bych neměl čas se podívat na jeden projekt. Měl na mysli právě Groupon, a jelikož jsem měl zkušenost z větších korporací, řekl jsem si, proč ne? Dušana zajímalo, jaký na to mám názor, tak jsem začal nakukovat, abych si ho udělal.
Z nakukování se nakonec stalo, že jste koncem předloňského roku nastoupil do vedení a stal jste se předzvěstí větších změn, které jste v managementu Grouponu provedli.
Když jsem se začal na Groupon dívat, byl jsem pořád ještě technologický ředitel (CTO) v Aukru. Po večerech jsem se připojoval ke callům a zjišťoval, jak Groupon funguje. Bylo to ale komplikované, protože jsem tehdy neměl žádný oficiální mandát, a tak mě zaměstnanci tolik nebrali. Poměrně rychle jsem identifikoval, co by bylo potřeba v oblasti IT začít měnit, ale moc se to nedělo.
Na co jste přišli?
Zjistili jsme, že celý Groupon běží na technologické platformě, která je sice z pohledu inženýringu velmi zajímavá, ale je extrémně komplikovaná. Bylo mi hned jasné, že to je největší výzva, kterou budeme muset vyřešit. Bylo několik variant. Došli jsme tehdy k závěru, že nedává smysl přetvářet původní platformu, protože by to trvalo příliš dlouho, a rozhodli se, že začneme vyvíjet úplně novou na zelené louce.
Nazvali jsme ji Groupon 2.0 a začali na její vývoj hned předloni na podzim najímat první posily. Nakonec se ukázalo, že to nebyla správná volba, ale to jsme zjistili až později. Je zároveň třeba říct, že jsem v Grouponu tehdy pořád působil externě. Jelikož to ale nefungovalo, s Dušanem jsme se domluvili, že se přesunu z Aukra naplno do Grouponu, abych měl ke změnám potřebný mandát.
Na konci předloňského listopadu už jste byl oficiálně v roli dočasného CTO Grouponu. Do jaké situace ve firmě jste tehdy přicházel?
První šok z toho, jak komplikovanou platformu v Grouponu vyvinuli, jsme měli za sebou. Druhý přišel ve chvíli, kdy jsem se potkával s lidmi, kteří mi tu platformu ukazovali a říkali: Pojď se podívat, jak jsme to tady božsky vymysleli. Neuvědomovali si naplno, kam se jejím vývojem za mnoho let dostali. V tu chvíli jsem pochopil, proč má Groupon přes tisíc inženýrů – protože udržovat tak extrémně složitou infrastrukturu v provozu není jednoduché. Celá platforma se vyvíjela v průběhu čtrnácti let, neustále se na ni něco nabalovalo, část technologií už dávno zastarala. Bylo nám jasné, že s tím budeme muset něco zásadního udělat.
To asi nebyla příliš dobrá startovací pozice…
S oblibou říkám, že když se podíváte na téměř jakoukoliv technologii, která dnes existuje, tak ji najdete využitou i v Grouponu. Vysvětlení je celkem jednoduché. Jak inženýři dostávali nové úkoly, vždy se snažili najít co nejzajímavější řešení. A když ve vedení nebyl nikdo, kdo by to korigoval a určoval, s jakými technologiemi se bude pracovat, tak to došlo až do stavu, který jsem popsal. Když se k nám jako šéf transformačního procesu přidal Filip Popovič, začali jsme spolu postupně otevírat další a další dveře a vždy jsme objevili něco nového a zajímavého, co bylo potřeba vyřešit nebo posunout dál.
Když byla řeč o Aukru, vy jste se jako CTO podílel na jeho úspěšné transformaci, která taktéž probíhala pod hlavičkou Pale Fire Capital. Co se tam přesně dělo?
V roce 2020 mě oslovil tehdejší šéf Aukra Michal Oškera, se kterým jsme se znali z dřívějších projektů, s tím, že v Aukru řeší nějaké problémy a jestli bych se na ně nepodíval. Byla to obdobná story – objevili jsme řadu věcí, které bylo třeba opravit, nastavit. Nakonec jsme se domluvili, že do Aukra nastoupím. Vzal jsem to hlavně proto, že jsme si s Michalem Oškerou a také Dušanem Šenkyplem perfektně rozuměli v tom, jak takovou transformaci chceme dělat. Máme stejný pohled na způsob řízení, a tak jsme společně začali Aukro měnit.