Prodejce elektroniky CZC po loňské fúzi s polským Allegrem dále klesal. Výrazně navýšil ztrátu

K oficiálnímu převzetí CZC polským Allegrem došlo loni v dubnu. Do konce roku pak prodeje e-shopu padaly, avšak pomaleji než na trhu.

Peter BrejčákPeter Brejčák

czc-cz-butoviceInsider

Foto: CZC

Prodejna CZC.cz v pražských Butovicích

0Zobrazit komentáře

Fiskální rok, za který CZC dlouhodobě prezentovalo své výsledky, se končil k poslednímu dni v březnu. V návaznosti na změnu vlastníka, kdy loni v dubnu společně s Mall Group přešlo pod křídla polského Allegra, také došlo ke změně účetního období na klasický kalendářní rok. Firma teď publikovala svou závěrku za přechodné období, tedy od začátku loňského dubna do konce prosince. A podobně jako i rok předtím dále pokračovala v negativním vývoji.

Během posledních loňských devíti měsíců dosáhlo CZC tržeb z prodeje zboží ve výši 3,86 miliardy korun, což představuje pokles o 3,2 procenta oproti stejnému období předchozího roku. „Jedná se o menší pokles, než jaký zaznamenal trh. Díky tomu CZC zvýšilo svůj tržní podíl v hlavních kategoriích,“ popisuje společnost v závěrce. Česká e-commerce přitom během loňského roku klesla o dvanáct procent.

Jako primární příčiny propadu firma označuje zejména snížení poptávky zákazníků, zapříčiněné rostoucí inflací, ceny energií a nepřímo i válku na Ukrajině. Také uvádí předzásobení zákazníků s elektronikou v průběhu pandemie. CZC, které podle žebříčku CzechCrunche patří mezi pět největších internetových prodejců v zemi, zároveň uvedlo, že celkový počet objednávek mezi dubnem a prosincem meziročně klesl o osm procent. Odbavilo jich přitom přibližně 900 tisíc.

Čistý obrat CZC ve sledovaném období dosáhl výše 4,09 miliardy korun a výsledek hospodaření během devíti loňských měsíců dosáhl záporných 79 milionů korun. Ve fiskálním roce končícím v březnu (tedy za celých dvanáct předchozích měsíců) přitom ztráta dosáhla 26,8 milionu korun. Rok předtím přitom vykázalo zisk, ve kterém se ale udrželo jen jeden rok.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podobně negativní vývoj se týká i mateřské Mall Group. Obchod mezi českými vlastníky – v triu PPF, Daniel Křetínský–Patrik Tkáč a Rockaway Jakuba Havrlanta – a novým polským akcionářem byl oficiálně dokončen loni v dubnu. Ředitel skupiny Jakub Střeštík přiznal, že ziskovost v jeho prioritách ani nebyla.

Na podzim ale po dalších neuspokojivých výsledcích Allegro představilo kroky, jak byznys původem české e-commerce skupiny zlepšit. Mimo jiné začít s hlubší integrací a propojením jednotlivých systémů a trhů, kde Mall Group a Allegro působí. Allegro také koncem loňska přiznalo, že za skupinu zaplatilo příliš a z její hodnoty odepsalo dvanáct miliard korun, kvůli čemu se účetně ponořilo do obří ztráty.

Začátkem letoška pak mělo dojít k propuštění čtyřiceti procent pracovníků IT oddělení samotného Mallu. A zatímco Allegro v Polsku i přes ochlazení trhu vyrostlo, Mall Group loni zůstala v miliardové ztrátě. Došlo také na další personální změny – skupina po necelém roce změnila svého ředitele, kdy Jakuba Střeštíka vystřídal Jean Charreteur. Po deseti letech v CZC zároveň odešla také Jitka Dvořáková, jejíž pravomoci přebral i právě Charreteur.

Lidé kupují buď dražší a kvalitnější zboží, nebo levnější a častěji. Obraty e-shopů ale dále klesají

Trh e-commerce podle Heureky ve druhém kvartálu meziročně propadl o osm procent. Letos již firma očekává další růst.

Peter BrejčákPeter Brejčák

e-commerce-data-o-trhu

Foto: CzechCrunch

E-commerce dále klesá

0Zobrazit komentáře

E-shopy loni vůbec poprvé v historii prodaly meziročně méně zboží a v poklesu pokračuje trh e-commerce i letos. Ve druhém čtvrtletí klesl obrat zdejších online obchodníků o osm procent ve srovnání se stejným obdobím minulého roku. V porovnání s předchozím kvartálem se však jedná o mírné zlepšení, tehdy totiž obrat e-shopů propadl o třináct procent.

Data přinesla analýza eCommerce Insider od Heureky, z nichž také vyplývá, že průměrná hodnota objednávky se za uplynulé tři měsíce mírně zvýšila na 1 435 korun. Podle společnosti se lidé aktuálně více zaměřují na ceny zboží a také srovnávají. Toto chování i klesající tržby obchodníků souvisí s makroekonomickým děním, kdy dlouhodobě klesají maloobchodní tržby kvůli vysoké inflaci a nejistotě na trzích.

Několik měsíců trvající pokles se už prý ale začíná otáčet. „Očekávali jsme, že návrat k online nakupování se projeví už na výsledcích druhého kvartálu – a skutečně jsme zvýšenou poptávku o online nákupy zaznamenali, a to hlavně v květnu, kdy se sledované hodnoty blížily k nule,“ komentuje generální ředitel Heureka Group Tomáš Braverman.

E-commerce pod drobnohledem

Lidé podle Bravermana nejspíš čekali na vyúčtování za energie. A kromě nezbytných nákupů příliš neutráceli, aby měli peníze k dispozici na případné nedoplatky a zvládli zaplatit i letní dovolenou. „Předpokládáme, že obrat za další kvartál navzdory letním měsícům poroste, protože spotřebitelé se vrací k intenzivnějšímu využívání online nákupů,“ doplňuje.

Na trhu e-commerce lze nyní pozorovat dva hlavní trendy. „Lidé buď kupují dražší zboží, od kterého očekávají vyšší kvalitu, anebo naopak levnější produkty, které však kupují častěji. Během pandemie se totiž naučili online pořizovat i zboží běžné denní spotřeby, jako jsou zubní pasty či prací a čisticí prostředky. V důsledku této kombinace častějších nákupů a pořizováním dražšího zboží se mírně zvýšila průměrná hodnota objednávky,“ shrnuje Braverman.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

K podobným závěrům nedávno dospěla také Asociace pro elektronickou komerci (APEK), jejímiž členy jsou vyšší stovky českých e-shopů. „Na českou e-commerce dopadly obezřetnost a omezené možnosti spotřebitelů utrácet podobně jako na celý maloobchod. V nejnovějším průzkumu jsme se proto chtěli dozvědět, jak naše zákazníky inflace a další negativní vlivy zasáhly a jak se v současnosti rozhodují při svých nákupech,“ přibližuje Jan Vetyška, ředitel asociace.

Dle jeho slov se nepříznivý vývoj dotkl více než 70 procent nakupujících na internetu, kteří tak museli upravit své chování. „Dalších 15 procent mělo přitom obavy, že ke změnám bude muset také přistoupit,“ doplňuje Vetyška, který je v dalším vývoji podobně optimistický jako Braverman. „Vnímáme, že se situace v online prostředí začíná obracet zpět k lepšímu a očekáváme, že ve druhém pololetí roku 2023 nás čeká znovu růst. Řada našich členů nám navíc potvrdila dosažení velmi pozitivních výsledků již v uplynulých šesti měsících,“ dodává.

Z produktového hlediska byly podle Heureky ve druhém čtvrtletí absolutním skokanem kvartálu prostředky na praní s 87procentním růstem, následují deodoranty, volně prodejné léky a fritézy (shodně 50procentní růst), v závěsu jsou pak kojenecká mléka (+49 procent). V popředí zájmu se z minulého kvartálu drží sedací soupravy (+42 procent).

e_commerce-infografika-2023-cz-min

Foto: Heureka

Vývoj ukazatelů české e-commerce ve druhém kvartálu

TRON: ARES

Přečtěte si takéVelký trailer na Tron: Ares láká na vizuály a hudbu Nine Inch NailsJe tu velký trailer na Tron: Ares. Láká na válku se stroji, originální vizuál a hudbu Nine Inch Nails

„Indikátorem situace na trhu je pro nás z dlouhodobého hlediska zájem o elektrické zubní kartáčky. Když se blíží krize, obvykle je to jedna z prvních kategorií, které se přestává dařit. V tomto kvartálu jsme u nich evidovali 33procentní růst, věříme tedy, že se naše dlouhodobé pozorování potvrdí a celá e-commerce se vrátí do pozitivního růstu,“ komentuje Jan Mayer, výkonný ředitel Heureky pro Česko a Slovensko.

Naopak propadákem kvartálu je ve velké míře zboží, které si lidé kupovali se začátkem loňské energetické krize. Absolutně nejhůř dopadla krbová kamna s propadem 68 procent, následují kotle (-47 procent), ohřívače vody a bojlery (-28 procent), varné desky a elektrické pečící trouby (-25 procent). Druhou kategorií, která zaznamenala toto čtvrtletí propad, je sportovní vybavení, nasycení trhu je patrné hlavně u elektrokoloběžek, u kterých došlo ke 44procentnímu poklesu.