Další český exit. Roivenue, jež hlídá efektivitu nákladů na reklamy, směřuje do nizozemských rukou

Pražský startup chce s novým vlastníkem posílit svou pozici v západní Evropě a v Americe. Cenu transakce nekomentuje.

Peter BrejčákPeter Brejčák

pavel-sima-roivenue

Foto: Roivenue

Pavel Šíma, CEO startupu Roivenue

0Zobrazit komentáře

Letošní rok českému startupovému ekosystému přinesl již několik zajímavých exitů a do výčtu prodaných firem přibyla další. Roivenue, které zejména e-shopům pomáhá zvyšovat efektivitu investic do reklamy, plně přechází pod křídla globálně působícího a původem nizozemského hráče ScanmarQED. Společně chtějí pražský produkt dostat k novým klientům v Severní Americe a západní Evropě.

Roivenue se zaměřuje na vývoj řešení pro online marketéry, které s pomocí umělé inteligence dokáže spojit data o investicích do marketingových kampaní z běžných kanálů jako Google Analytics, Facebook nebo Sklik s údaji o chování zákazníků či profitu z objednávek. Na základě těchto analýz umí klientům poradit, jak urychlit růst či kde v marketingových rozpočtech ušetřit.

„Už od založení Roivenue byla naše vize optimalizovat miliardu eur (asi 24 miliard korun – pozn. red.) v klientských budgetech. Aktuálně jsme přibližně v sedmině cesty. Přestože náš algoritmus strojového učení používají klienti už ve třinácti zemích, největší část zákaznické báze máme pořád v Česku v Polsku,“ popisuje spoluzakladatel a ředitel startupu Pavel Šíma.

„Spojení se strategickým partnerem, který má vybudované prodejní kanály ve Spojených státech, Velké Británii a západní Evropě, nám umožní rychle získat o řád vyšší kontrakty na top trzích a dosáhnout naší vize rychleji než jako samostatná firma,“ zdůvodňuje prodej Šíma, jenž stejně jako ostatní strany odmítl výši transakce komentovat.

hod-2-1-min

Foto: Roivenue

Část týmu startupu Roivenue

Podle odhadu CzechCrunche, který vychází z dříve publikovaných byznysových dat a oficiálních závěrek, se cena mohla pohybovat ve vyšších desítkách milionů korun a velmi pravděpodobně nepřekročila hranici sto milionů. Historicky startup získal podporu od investičního fondu Pale Fire Capital, za nímž stojí trojice zakladatelů Jan Barta, Dušan Šenkypl a David Holý.

Poprvé Pale Fire Capital Roivenue podpořil v roce 2018, kdy podle informací CzechCrunche šlo o úvodní tranši ve výši 15 milionů korun s možným navýšením na celkových 55 milionů. Kapitál od tohoto fondu startup získal v celkem třech kolech a až do nynější transakce v něm fond držel podíl ve výši přibližně 37 procent.

Zbylou část vlastnili zakladatelé startupu – Šíma konkrétně 33 procent, 13 procent pak technologický ředitel Tomáš Čeleda, přičemž oba ve firmě zůstávají i po její akvizici. Ostatní původní zakladatelé a podílníci Martin Ptáček a Andrej Zotov z Roivenue odcházejí. Nový vlastník přebírá většinu pětadvacetičlenného týmu a zároveň zvažuje zřízení lokálního developerského centra v Praze, jež by sloužilo pro potřeby firem skupiny v Nizozemí, Londýně a Chicagu.

Vedle externích investorů startup kapitál na rozvoj získal také od samotných zaměstnanců v rámci nabídky zaměstnaneckých akcií (ESOP), kterou dělal na dvakrát. Šíma pro CzechCrunch sepsal rady, jak při takovém kroku zbytečně neproflákat podíly. „Zaměstnanci si v exitu samozřejmě také přijdou na své. Dokonce i někteří, kteří s námi byli úplně na začátku firmy a už tady třeba tři roky nepracují,“ říká Šíma.

Podle Šímy se na prodeji Roivenue shodli všichni vlastníci již loni, různé námluvy pak probíhaly od prosince. Pro ScanmarQED se rozhodli kvůli potenciálně největším synergiím – již téměř dvě dekády nizozemská společnost prodává vlastní portfolio marketingových analytických produktů globálním klientům.

cupr-boxed3

Přečtěte si takéRohlíku zbývaly peníze na pár týdnů, ale zvládli jsme to, říká ČuprRohlíku zbývaly peníze na pár týdnů, ale zvládli jsme to. Češi se někdy zbytečně podceňují, říká Tomáš Čupr

„ScanmarQED má nastavenou akviziční strategii na několik let a zrovna letos hledali software z naší kategorie online marketingové atribuce, kterých jsou na světě jen nižší desítky. My jsme zase hledali partnera, který má vybudovaný silný obchodní kanál na trhy, kam jsme zatím vlastními silami výrazněji nepronikli. Už od prvního meetingu bylo jasné, že tam budou silné synergie,“ dodává Šíma.

V českém prostředí nejde o první letošní exit, svým objemem se ale řadí spíš k těm menším. O vůbec historicky největší prodej startupu tuzemských zakladatelů se během léta postarala aplikace Around, přes šest miliard korun za něj zaplatilo americké Miro. Transakce přesahující 2,5 miliardy korun se pak týkala startupu Alter zakladatele Robina Raszky, který směřoval do rukou Googlu. Za 400 milionů se například začátkem roku prodal Pekat Vision, majitele změnil i portál Travelking.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina