Mutumutu, které nabízí pojištění online, koupila KB Pojišťovna. Zdá se, že to byl fail

Plány byly velké, byznys zůstal tajemný. Indicie ukazují, že v případě Mutumutu nešlo o zrovna úspěšný projekt.

Peter BrejčákPeter Brejčák

ccvc10

Foto: CzechCrunch

Aplikace Mutumutu

0Zobrazit komentáře

CzechCrunch Venture Capital přináší informace o dealech a přehled o všem, co se za poslední měsíc v českém VC světě stalo.

Startupové investice na jednom místě!

Díky newsletteru CC Venture Capital vám neunikne žádná startupová zpráva. První pracovní den v měsíci představíme v jedné větě všechny české investice.

Newsletter Startup | Poslední vydání

V CzechCrunchi se dlouhodobě a rádi zaměřujeme na pozitivní příběhy. Takový přístup obecně do velké míry na české mediální scéně chybí a věříme, že psaním o úspěších dokážeme přinést inspiraci i dalším. Ve startupovém světě se ale dějí i neúspěchy, o nichž se tolik nemluví. To vytváří bublinu, že se všem pořád jenom daří, což ovšem není pravda. A zdá se, že neúspěšný byl také projekt Mutumutu.

Startup Mutumutu nabízí pojištění online. Vznikl v roce 2018 pod křídly Creative Docku s cílem rozvířit stojaté vody pojišťovnictví a pomocí digitálního přístupu oslovit novou generaci klientů.

  • Od začátku spolupracoval s KB Pojišťovnou, která plnila roli poskytovatele pojištění. Mutumutu působilo v roli vázaného zástupce pojišťovny, kdy zajišťovalo distribuci a správu životního pojištění, péči o klienty a marketingové aktivity.
  • Od mateřské skupiny pojišťovny, francouzské Société Générale Assurances, ve třech kolech Mutumutu získalo přibližně 100 milionů korun.

Nyní Mutumutu plně přechází pod KB Pojišťovnu.

  • Ve startupu doteď držel většinu Creative Dock, menšinu po investičních kolech Société Générale Assurances.
  • Postupně má dojít k převzetí aktivit Mutumutu a integraci startupu do jejích struktur.
  • „Přímé zahrnutí Mutumutu do produktového portfolia KB Pojišťovny bylo vždy jedním z možných scénářů a nyní nastal vhodný čas ho realizovat,“ komentoval člen představenstva pojišťovny Zdeněk Zavadil.

Jde o tajemný byznys.

  • Cena transakce nebyla zveřejněna.
  • Mutumutu nikdy nekomunikovalo, jak se mu na trhu reálně daří, dlouhodobě odmítalo sdělit například počet klientů nebo jejich růst.
  • Poslední oficiální závěrka za rok 2020 ukazuje, že dosáhlo obratu 12,1 milionu korun s čistou ztrátou 11,6 milionu korun, rok předtím šlo o 6,99 milionu korun a zisk 297 tisíc korun.

Plány byly velké.

  • Ztrátu za rok 2020 Mutumutu vysvětlovalo vysokými investicemi do příprav na expanzi.
  • Startup plánoval každý rok vstoupit na jeden nový trh.
  • V roce 2021 pak po odložení začal fungovat ve Francii. Jestli tam reálně působí, ale není zjevné. „KB Pojišťovna není poskytovatelem pojištění Mutumutu ve Francii ani v jiných zemích,“ reagoval Zdeněk Zavadil z pojišťovny na dotaz, jestli Mutumutu reálně působí i mimo Česko.
  • Cílem Mutumutu pro rok 2022 bylo otevření Německa a také vstup do Itálie a Polska. I podle informací na jeho webu je zřejmé, že k naplnění těchto plánů nedošlo.
  • Stejně tak Mutumutu podle původního vyjádření na loňský rok chystalo otevření finančního kola, kdy chtělo získat přes 200 milionů korun.

Zdeněk Zavadil za KB Pojišťovnu pro CzechCrunch přidal další kontext transakce:

  • „Stávající situace přeje online finančním produktům. Mutumutu pojištění se za uplynulé roky dostatečně rozvinulo a etablovalo na trhu a my jako pojišťovna se silným zázemím, která je více než 25 let na českém trhu, jej chceme plně převzít, spravovat a dále rozvíjet.“
  • „Pojištění Mutumutu jsme začlenili do naší produktové nabídky a nyní plně zajišťujeme správu portfolia. Trh stále více inklinuje k online prodeji, a proto vidíme v pojištění Mutumutu dobrý potenciál. Je to velmi dobře nastavený produkt a rozhodně má klientům co nabídnout.“
  • „Za čtyři roky fungování produktu výše předepsaného pojistného tvoří nezanedbatelný podíl na produkci rizikového životního pojištění KB Pojišťovny. Konkrétní čísla v této chvíli nezveřejňujeme.“

CzechCrunch zároveň oslovil Creative Dock s těmito dotazy:

  • Za kolik jste Mutumutu nyní prodali? Pokud nemůžete říct přesnou částku, můžete alespoň řádově.
  • Hodnotíte tento projekt jako úspěšný?
  • Zdá se, že se projektu dlouhodobě nedařilo naplňovat stanovené plány ani expanzi. Čím to vysvětlujete?
  • Mutumutu jste budovali pět let. Je něco, co byste z dnešního pohledu udělali jinak?
  • Je případně něco dalšího, co byste k tématu chtěli dodat?

Reakce Creative Docku: „Společnost Mutumutu se společně s KB Pojišťovnou, patřící do Skupiny Komerční banky, dohodly, že správu a aktivity spojené s pojištěním Mutumutu si plně převezme KB Pojišťovna. Tato změna byla jednomyslně odsouhlasena všemi akcionáři. Převzetím správy a aktivit spojených s pojištěním Mutumutu KB Pojišťovnou má pojištění Mutumutu možnost pokračovat v rozvoji a růstu pod křídly silného partnera s jasným zaměřením na český trh a nákladovou efektivitou.“

Transakci na svém LinkedInu okomentoval i Petr Borkovec, spoluzakladatel a generální ředitel skupiny Partners, která mimo jiné stojí i za pojišťovnou Simplea.

  • „Neúspěšný projekt, který jako vždy u Creative Docku zaplatí korporace. Online životní pojištění zatím bohužel nefunguje, a to i když rozdáváte ke každé pojistce Apple Watch, což byste ani neměli. Nezafungoval ani koncept ceny pojištění dle toho, jak moc danou dobu sportuji. Z velké části je to nesmysl a jen marketing.“
  • „Přesto je třeba říct, že na licenci Komerční pojišťovny ten tým udělal a dokázal maximum, bojoval dlouho a tvrdě. Marketingově jako vždy také super. Dal tím cennou lekci celému trhu, za to velké díky. Komerčka to nyní v tichosti uklidí a ještě nějakou dobu ji to bude smrdět v systému.“

Kvůli nedostatku jakýchkoliv dat a kontextu byznysu jen stěží můžeme posoudit, zda bylo Mutumutu úspěšným počinem. Ale i právě kvůli mlžení a tajemnosti se zdá, že šlo o fail. Samotný Creative Dock pak pocitu, že by šlo o úspěšný projekt, nepřidává.

Rád se budu mýlit. Dokud ale firmy, startupy a jejich zakladatelé nezačnou ve větší míře sdílet reálná čísla, úspěchy a také neúspěchy, budeme muset zůstat jen u domněnek.


Květnové dealy českých zakladatelů

Crowdfundingovou platformu Donio zakladatele Davida Procházky, která se zaměřuje na dobročinné projekty, kupuje společnost Livesport. Před lety jí s rozjezdem pomáhal Miton.

Investiční crowdfunding Roier zakladatelů Jana Běhounka a Davida Bystrzyckého získal blíže nespecifikované vyšší desítky milionů korun od známých podnikatelů Jana Blaška a Jiřího Wallenfelse.

Online platforma pro psychoterapeutická sezení Hedepy nabírá 2,15 milionu eur (50 milionů korun) od fondů Nation 1, Purple Ventures a RSJ, přidává se i anděl Leoš Navrátil.

Startup Product Fruits zakladatelů Karla Papíka a Ladislava Šalomy, jenž firmám pomáhá získávat zákazníky v online světě, přilákal investici 1,6 milionu eur (38 milionů korun) od fondů Leverage a slovenského Venture to Future Fund, předtím startup získal přes deset milionů od Lighthouse Ventures.

Platforma Cruxo pětice partnerů, která je složená z matadorů mediální i reklamní scény, se zaměřuje na retailová média a nabrala téměř dvacet milionů korun od českých Czech Founders VC, Presto Ventures a Zaka VC.

Omnicado zakladatelů Lukáše Huňky a Matouše Houžvíčka, které e-shopy integruje na marketplacy, od Oldřicha Bajera získalo vyšší stovky tisíc eur (nad deset milionů korun).

Fintech Patron GO Jiřího Patáka a Lukáše Vršeckého nabírá 7,5 milionu korun od polského fondu SpeedUp Venture Capital Group, historicky do něj investovaly i Lighthouse Ventures, P&J Capital a Zero Gravity Capital.


Zahraniční květnové dealy českých VC

Presto Ventures spojilo síly s několika fondy i českým podnikatelem Damirem Špoljaričem, přičemž fond vedl kolo ve výši přes čtyři miliony eur (95 milionů korun) do datového startupu RoyaltyRange dvou litevských zakladatelů s oficiálním sídlem v Kanadě.

Akcelerátor Soulmates Ventures a fond Purple Ventures se účastnily kola za v přepočtu 53 milionů korun do britského startupu Unmanned Life, který řeší řízenou spolupráci autonomních robotů.

J&T Ventures spolu s anděly zvučných jmen posílá stovky tisíc eur (mezi deseti a dvaceti miliony korun) do slovensko-amerického startupu Atomontage, který řeší problém zpracování 3D grafiky.

Artur Sychov ze Somnium Space a startup Vrgineers posílají stovky tisíc eur do izraelské společnosti Hypervision se zaměřením na vývoj technologií pro virtuální světy.

Depo Ventures a další podpoří částkou 100 tisíc eur (2,3 milionu korun) litevský startup Sign on Tab se zaměřením na vývoj softwaru pro elektronický podpis, jehož využití vidí především ve zdravotnictví.


Hodí se vědět

Zaměstnanecké akcie v Česku? „Vznikají absurdní daňové situace a změna je nutná,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch daňový poradce a spolumajitel skupiny V4 Group Michal Jelínek. Poptávka po zaměstnaneckých akciích je mezi podnikateli velká, ale systém je tak nevýhodný, že zájem rychle ztrácí, popisuje.

J&T Ventures plánuje i třetí fond. Partner fondu Martin Kešner zároveň pro E15 potvrdil, že u druhého fondu zatím zůstává proinvestování nižších desítek milionů eur a chtěl by udělat ještě maximálně pět nových investic, přičemž zbytek peněz si pak nechat na navazující investice do stávajícího portfolia.

Jaroslav Beck odchází z Beat Games. Spoluzakladatel největšího herního studia v Česku, které před lety v transakci za miliardy koupil Facebook, po šesti letech z firmy odchází. Nudit se přitom rozhodně nebude – investuje do startupů, rozjíždí nadaci a chystá nový projekt v měnící se hudební branži.

Klidná síla investiční skupiny Miton. Tak označuje společnost Meriton její zakladatel Martin Řezáč. V jejím portfoliu se nachází lokální byznysy z různých segmentů. Nejprve přišla investice do pivovaru, pak do akvaponické rybí farmy a nakonec do pekárny. Propojením nyní vznikl nový koncept rybích bister.

Britský Seedcamp s novou palební sílou. Jeden z nejúspěšnějších venture kapitálových fondů v Evropě získal dalších 180 milionů dolarů na investice do startupů. Do portfolia fondu patří i několik českých zástupců včetně Rossumu, který učí počítače číst dokumenty, Resistant AI, který chrání před finančními podvody, či Choice, jenž digitalizuje tisíce restaurací.


Díky za pozornost! Pokud se vám tento newsletter líbil, budeme rádi, když ho budete sdílet se svými přáteli. Pokud se vám nelíbil, pošlete ho svým nepřátelům. K odběru CCVC se můžete přihlásit zde.

Startupové investice na jednom místě!

Díky newsletteru CC Venture Capital vám neunikne žádná startupová zpráva. První pracovní den v měsíci představíme v jedné větě všechny české investice.

Newsletter Startup | Poslední vydání

Rubriku Startupy podporujíjt-retina