První jednorožec, historické investice a dobývání globálních trhů. Nejzajímavější české startupy hodnotí rok 2021
České startupové prostředí poslední roky prochází rychlým rozvojem, tuzemští zakladatelé inovativních firem dobývají globální trhy, nabírají obří investice a exitují v transakcích za miliardy korun. CzechCrunch v létě představil výběr 25 nejzajímavějších startupů, které se v příštích letech vyplatí sledovat – a za pravdu nám daly hned následující měsíce.
Například letošní investice do Rohlíku a Productboardu, které patří mezi nejznámější jména tuzemské startupové scény, patřily mezi největší v celém regionu střední a východní Evropy. Rohlík totiž ještě začátkem července uzavřel finanční kolo ve výši 100 milionů eur, v přepočtu 2,5 miliardy korun, s valuací 1,2 miliardy dolarů.
Online supermarket se tak stal prvním tuzemským jednorožcem, tedy startupem, kterému se magickou miliardovou hranici podařilo přesáhnout. Tímto kolem přitom Rohlík navázal na březnovou finanční injekci, kdy od investorů získal 190 milionů eur, tedy pět miliard korun – což je historicky největší investice do českého startupu. Nyní Rohlík pracuje na velké mezinárodní expanzi.
Dobývání nových zahraničních trhů je ostatně jedním z nejčastějších růstových plánů, které zdejší startupy zmiňují. Svoji pozici na globálních trzích posiluje například v chytrých budovách Sharry, v datovém světě Apify, v domácím fitness aplikace Fitify a v hotelích Mews.
Za oceán se chystá IP Fabric, který střeží fungování internetu, opačným směrem z Ameriky do Evropy směřuje logistický startup ShipMonk českého zakladatele Jana Bednáře. Trhy na starém kontinentu pak ve velkém obsazuje Iterait se svou chytrou kamerou nebo Yieldigo, jež obchodníkům umožňuje efektivně řídit ceny.
Rekordní investice Rossumu
Výraznou investici na poměry našeho regionu ještě před letošním létem získal také Productboard, když v dubnu od investorů obdržel 72 milionů dolarů, v přepočtu přibližně 1,5 miliardy korun. Investoři přitom startupu nabízeli i více, miliardová valuace ale zakladatelům Danielu Hejlovi a Hubertovi Palánovi nedávala smysl.
Svou stopou se do startupové historie ve druhé polovině roku zapsal méně známý startup Rossum, který v říjnu od investorů získal 100 milionů dolarů, asi 2,3 miliardy korun. Zařadil se tak na třetí příčku největších startupových investic v Česku za dvě zmiňovaná kola Rohlíku. Prvenství však Rossum dokázal získat v rychlosti – v tuzemsku jde o největší financování v rámci takzvaného Series A, kola Rohlíku byla pozdějších fází Series B a Series C.
„Tento rok byl pro Rossum zlomový. Dokázali jsme se dostat na světovou softwarovou mapu, obrat jsme meziročně zvedli čtyřnásobně, počet kolegů dvaapůlkrát a ušetřili jsme přes šest miliard úhozů do klávesnice. To vše vyústilo v Series A o velikosti 2,3 miliardy korun. S tak velkou investicí ale přichází hlavně závazky a hodně práce,“ hodnotí pro CzechCrunch Tomáš Gogár, ředitel a spoluzakladatel Rossumu.
Startup podpořený investory nyní potřebuje zařadit další rychlostní stupeň a dokázat operovat na velké škále. Podle Gogára musí konkrétně ještě více zrychlit vývoj produktu a navýšit svoji přidanou hodnotu zákazníkům. Díky tomu očekává, že ke konci příštího roku bude v týmu Rossumu sedět asi 300 pracovníků, což přináší výzvy v operativě, ale i spokojenosti a profesním růstu.